De eerste weken... - Reisverslag uit San Bernardino, Paraguay van Harry en Reintje - WaarBenJij.nu De eerste weken... - Reisverslag uit San Bernardino, Paraguay van Harry en Reintje - WaarBenJij.nu

De eerste weken...

Door: Reintje

Blijf op de hoogte en volg Harry en Reintje

20 Oktober 2024 | Paraguay, San Bernardino

Bienvenido,

Voor dit huis hebben we niet alleen het huurcontract ondertekend maar er zat ook een inventarislijst bij die we door moesten nemen. Ach, dat is zo gebeurd hoor ik jullie denken maar dit document bestaat uit 6 pagina’s… in het Spaans. Elke ruimte is minutieus beschreven met alle items waaronder ook de meubels, plafondlampen, inbouwspotjes en de vele bloempotjes met echte of kunstplanten. Het aantal messen, vorken, lepels, glazen en borden e.d. staat echter weer niet beschreven. Ik vraag me toch af wat de gemiddelde huurder na zijn/haar verblijf hier meeneemt. Uiteindelijk koste het ons 2 uur met als belangrijkste resultaat: een uitbreiding van onze Spaanse woordenschat.

Bij de inventaris zat ook een wasmachine en die heb ik vorige week voor het eerst gebuikt maar dit was ook tegelijk de laatste keer. De wasmachine werkt prima als je alleen kijkt naar koud wassen maar ik moest zelf de kraan bedienen om de wasmachine vol te laten lopen. Verder kon ik geen temperatuur instellen, spoelen ging niet automatisch en centrifugeren kon het ook niet. Hier was maar één oplossing voor en dat was zo snel mogelijk een andere wasmachine kopen.

In San Ber zit een witgoedzaak en daar was genoeg keus. De prijzen staan aangegeven in termijnen van 12 of 18 maanden maar de verkoopster kon ons met haar telefoon in de hand de totaal prijzen laten zien. We zagen veel onbekende merken maar ook de Whirlpool, Electrolux en LG stonden ertussen. Nadat we onze keus hadden gemaakt vroegen we of het bij ons thuis bezorgd kon worden en dat was geen probleem. Onze gegevens werden genoteerd en via WhatsApp gaven we onze Googlemap coördinaten door. Ons huis heeft nl. geen huisnummer. Betalen kon bij aflevering (gewoon via PIN) en ter verduidelijking het bezorgen is gratis. ‘s Middags werd nog even gecheckt of we thuis waren en toen stonden ze binnen 15 minuten voor ons huis. Twee mannen sjouwden de wasmachine naar het materiaalhok en het aansluiten mochten we zelf doen.

In Paraguay heb je twee grote telefoonproviders: Claro en Tygo. Bij Claro is alle data van WhatsApp gratis en bij Tygo geldt dat voor Facebook. Omdat de meeste communicatie via WhatsApp gaat (zoals bij de aankoop van de wasmachine) hebben we beide een Claro sim-kaart aangeschaft. Alle bedrijven communiceren via WhatsApp. Offertes, verificaties en contractafsluitingen… alles gaat via WhatsApp. Nou, daar sta ik dan met mijn Snowden telefoon die helemaal is gedegoogled. Gelukkig had ik mijn oude telefoon mee, die even naar de telefoondoctor moest, maar het nu weer prima doet. Het is een nachtmerrie voor je privacy als je ziet wat ze allemaal met WhatsApp doen maar op dit moment hebben we even geen keus.

Voordat we vertrokken uit Nederland was ik nog bang dat we misschien in een gat zouden vallen omdat we na de drukte in Nederland niet veel meer om handen zouden hebben. Nou, daar heb ik me lelijk in vergist. We hebben nog steeds veel te regelen zoals het openen van een bankrekening en het kopen van een auto. De zaken gaan hier net even anders en dat kost tijd en energie. Het zijn mooie lessen die we leren en in het vervolg zal ik jullie daar uitgebreid over vertellen. Voor nu is het weer even genoeg… het is tijd voor een duik in ons zwembad :)

Hasta luego,

Harry en Reintje


  • 21 Oktober 2024 - 09:59

    Floor:

    Mooi informatief verhaal weer!


  • 21 Oktober 2024 - 11:09

    Uma Ina:

    leuk om te lezen...Heerlijk een duikje in je eigen zwembad als je oververhit raakt van de ingewikkeldheid en to do's. Alle goeds

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry en Reintje

Adventure is a romantic word for trouble. Let's go

Actief sinds 28 Juni 2024
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 1830

Voorgaande reizen:

28 Juni 2024 - 31 December 2030

Mijn eerste reis

Landen bezocht: