Wonen in Paraguay - Reisverslag uit San Bernardino, Paraguay van Harry en Reintje - WaarBenJij.nu Wonen in Paraguay - Reisverslag uit San Bernardino, Paraguay van Harry en Reintje - WaarBenJij.nu

Wonen in Paraguay

Door: Reintje

Blijf op de hoogte en volg Harry en Reintje

13 Oktober 2024 | Paraguay, San Bernardino

Bienvenido,

Onze woning heeft een ruime kamer met eethoek, een keuken met een soort van bar en aansluitend aan de keuken zit een bijkeuken met een parrilla. Dit is een ingebouwde barbecue die je in de meeste woningen zal aantreffen. De Paraguayaan is verzot op vlees en standaard gaat op zondag de barbecue vroeg aan en komt de familie bij elkaar op bezoek.

Verder heeft de woning een grote slaapkamer met badkamer met wc en bidet, 2 kleinere slaapkamers die samen een badkamer (met wc) delen en er is nog een apart toilet. Zoals in veel landen buiten Europa is het toilet niet geschikt voor het doorspoelen van toiletpapier en staat naast elk toilet een emmertje. Buiten hebben we ook nog een buitendouche naast het zwembad. Op het terrein staat naast onze woning een Quinta (vakantiewoning). Het is geschikt voor 2 personen en heeft een eigen keukentje en badkamer. We kunnen dus nu al loges ontvangen :).

Er hangen overal in het huis airco’s die kunnen koelen en verwarmen. Ze zijn getest want in onze eerste week was het al dik over de 35°C. Het is nu een stuk koeler en we hebben ook al behoorlijke regenbuien met onweer gehad. Het positieve daarin is dat we nu weten dat het dak waterdicht is en dat het regenwater op ons terrein goed wordt afgevoerd. De regen hoor je wel flink klateren op het dak doordat dit gemaakt is van metalen platen maar dat zal een kwestie van wennen zijn… ook voor Saartje.

De elektriciteit valt zo nu en dan een paar minuten uit en we zijn benieuwd hoe dat gaat zijn als het regenseizoen echt losbarst. Misschien toch nog maar een paar kaarsen aanschaffen voor het geval dat. De warmwatervoorziening gaat via boilers. Elk warm water punt heeft een eigen boiler die je /- 15 minuten voor gebruik aanzet. Ik vermoed dat we tijdens het hete seizoen de boiler van de badkamer niet aan hoeven te zetten maar we gaan het zien. We kunnen koken op gas en er staat een gasfles van 10 kg onderin het keukenkastje. Ook deze zetten we pas open bij gebruik en wordt daarna weer dicht gedraaid. Het water uit de kraan is schoon maar hier in San Ber heeft het een chloorsmaak. Voor het koken en douchen is dat geen probleem maar voor het drinken kopen we waterflessen van 5 of 10 l. Echter nu heeft Douwe aangeboden om onze waterflessen voortaan te vullen uit zijn waterbron die hij heeft laten slaan op zijn eigen terrein. Zijn bron heeft een capaciteit van 2500 liter helder schoon water per uur. Wow, dit is weer zoiets dat op ons verlanglijstje komt voor ons eigen droomplekje :)

Voor het ophalen van het afval (1x per week) hebben we een abonnement dat bij de huurprijs is inbegrepen. Wat ook inclusief is, is de Wifi. Overal op het terrein hebben we een goed bereik en daar zijn we heel blij mee.

De inventaris van de keuken was wel lachen. In de kastjes stond de helft van het servies nog in doosjes en was alleen uitgepakt wat was gebruikt. Alles stond door elkaar en soms zo in kastjes gepropt dat de deurtjes niet meer dicht konden. Dit was voor mij natuurlijk een doorn in het oog. Samen hebben we alles uit de kastjes gehaald en afgewassen. Voordat we alles opnieuw gingen inrichten hebben we toch ook nog maar even de kastjes schoongemaakt. De gemiddelde Paraguayaan leeft hoofdzakelijk buiten en binnen interesseert hem/haar niet veel. Onze huurbazin, Emily, had tegen ons ook de opmerking gemaakt dat ze graag verhuurde aan westerlingen want die lieten het ook altijd zo schoon en netjes achter. Nou weet ik dat een uitbater van een accommodatie in Nederland daar wel anders over denkt :)

De tuin en het zwembad worden 2x per week onderhouden door Ramon, de tuinman. Dat is voor mij wel even wennen want ik loop hier nu bijna een week rond en denk nog elke keer dat ik onkruid moet wieden of dat Harry het gras moet maaien :)

We hebben een alarm in huis met een bewegingsmelder die we inschakelen als we weg gaan. Saartje moet dan weer even in de slaapkamer want anders komt het niet goed. We hebben het geluid van het alarm al onbedoeld getest en dat is echt niet te harden...hahaha. Verder is de tuin ommuurd en voor is het afgesloten met een elektrisch hek. Dit is niet alleen tegen inbraak maar ook zie je regelmatig koeien los rond lopen die anders zo je tuin in kunnen wandelen. Een afgesloten terrein is in deze omgeving in ieder geval vrij normaal.

Inbraken komen hier meer voor dan buiten de stad en daarom hebben we een kluis bij een bank gehuurd waar we onze belangrijke documenten en kostbare spullen in bewaren. Ook in Gasselternijveen werd soms ingebroken dus we willen er hier geen drama van maken. Het is wat het is.

Ik mis nog veel ‘handige’ dingen in de inventaris en de zoektocht daarnaar zal ik jullie in een andere blog over vertellen.

Hasta Luego,

Harry en Reintje

• 13 Oktober 2024 - 20:45

Barbara:

Wow. Wat een heerlijk begin. Jullie beginnen echt te settelen. Langzaamaan wennen aan de nieuwe manier van leven. Fijn te horen dat Saartje ook al beetje gewend raakt.

Groetjes

• 13 Oktober 2024 - 21:58

Anne:

Wat prachtig om te lezen! Wennen, settelen en langzaamaan steeds meer in het ritme en de hum komen van leven in Paraguay. Heerlijk om deze blogs dan ook te lezen. Alle.liefde naar jullie toe (en ik moest van blijheid lachen van het bommetje in de vorige post), en natuurlijk ook voor de dappere, avontuurlijke Saar. Tot snel, in het digitaal!

• 14 Oktober 2024 - 07:34

Floor:

Leuk om ook dit soort ervaringen van jullie te lezen! Dank voor het delen.

• 14 Oktober 2024 - 08:48

Yvonne:

Dankjewel dat jullie je ervaringen in Paraquay met ons wil delen,

• 14 Oktober 2024 - 12:09

Anne Mies: